Sunday, May 3, 2009

Berhati-hati ketika Memandu..

Salam..

Agak lama la jugak xde post ape2 kt blog aku nih..
Busy sket la awal2 cuti nih..
Aku baru balik dr port dikson..
pi amek adik aku..
dia dh abes practical..

But, that's not the point now..

perkara yg ingin aku bangkitkan ialah Masalah Pengguna JalanRaya aka driver2 kt highway nih..
semua org mmg mengidam nk pakai keta power2..
kalo ada yg 10,000 cc pon mesti ada yg pakai..
ikot ko la nk bli, pakai keta ape..
as long kt highway x menyusahkan org lain..
masa aku dan family on da way ke PD, ada la sebijik camry lama, volvo, mercedes clk ngn honda stream..
4 bijik keta ni sedap memecut tanpa menghiraukan keadaan jln yg agak busy.. (bnyk keta)
diorg ni bwk bukan main laju, celah sana, celah cni..
bukan main ligat la.. kalah org race kt track.. aku rasa diorg pecut around 160-180 km/j la..
Aku rasa la kn, diorg nih mcm tgh berentap la.. machine mane yg paling bagus skali..
Toyota ke? Volvo ke? Honda ke? Mercedes ke? lantak la mane yg bagus pon kn..
tgh2 sedap pecut tuh, beberapa km berikut hujan turun dgn lebat skali.. jalan hampir x nmpk.. kabur.. dlm kesamaran hujan tuh, aku ternampak volvo,stream ngn camry tuh berhenti di lorong paling kanan.. igtkn ada ape, rupenye dh sondol menyondol.. depan skali volvo, tgh2 stream, blkg camry..
kn dh menyusahkan pengguna jln yg lain.. agak jam la time tuh..
pastu terlintas dlm kotak fikiran aku....
aik? keta2 nih sume break system bukan main power lg, tp sondol gk?
paling teruk stream tu la sbb kt tgh2.. depan blkg kne la..
mane mercedes?
mercedes tu dh ilang.. mmg laju gila dia bwk..
adakah mercedes itu boleh diistiharkan sbg pemenang?
adakah sume org perlu bertukar kepada mercedes?

JWPNNYE XPERLU
pakai la keta ape yg mampu diperoleh..
pakai la keta ape yg nk dipakai..
yg penting, kite kne berigt..
Highway tu bukan dibuat utk kita sorg..
bukan keta kita jek nk lalu kt ctu..
jgn sampai menyusahkan org lain..
org bukan simpati, tp menyumpah lg ada..
BODOH, BANGANG, BABI, sume ada.. complete set.. menyumpah seranah org..
elok2 jalan tu flow cantik jek, tetibe jam.. sape yg x marah?

sebelum memulakan perjalanan please recite doa perjalanan..
malang mmg tidak berbau, tp kalo kita memulakan sesuatu perjalanan dgn meminta perlindungan dari ALLAH supaya perjalanan kita lebih diberkati, dilindungi dan akan dijauhkan dari malapetaka.. INSYALLAH kita akan selamat..

MARILAH KITA BERSAMA-SAMA MENJADI PEMANDU YG BERHEMAH...

7 comments:

Jalak Lenteng said...

manusia x bersyukur cmtu la bob...bengap....menyusahkan org...paling sakit ati...klu org tu bwk cm taik pastu xcident smpai sbbkan org mati...die slamat...ish...

Bob Ziq said...

yg part ko buat hal org len yg kene tuh mmg paling worse la..
ko yg salah, org len yg tanggung..

Shahriza said...

no worries bro...they'll get their summon ticket....aku ader 4 saman kt jalan highway pd seremban...yg maner jalanyer besar giler tp speed limit hanye 90km/j

Azray said...

Hmmm...ade x satu hari yang langsung xdek kemalangan kat jalan...=(

Joseph said...

itulah masalah orang yang dah terlalu mementingkan diri sendiri..

kalau tak laju sangat, perlahan sangat..

boleh tak diorang ni amalkan sikap bersederhana?

Bob Ziq said...

bersederhana mmg terbaik..
i strongly agree with u joseph..

Sakti Arjuna said...

No comment berkenaan pemanduan berhemah..Nanti hati kawan bertukar menjadi panas secara tiba-tiba..Tak pasal-pasal rakan dan kekasih menjadi mangsa..