Wednesday, June 24, 2009

Blaja.. Jgn Asyik Main jek.. Jangan Malas..

During this holiday, aku telah pergi bekerja sambilan di sebuah kilang yg terletak kira2 10 km dari rumah.. dekat dgn office papa.. World Kitchen nama kilang tuh.. sebuah kilang yg menghasilkan pekakas dapur seperti pinggan,mangkuk,periuk,cawan dan sudu.. tp sumenye branded nye.. kalo org2 bese mmg fikir 2,3 kali la nk bli.. kalo pinggan mangkuk sume brand Correll.. kalo periuk brand Corning, kalo kuali,sudu brand Pyrex.. kalo x caye, pi tgk kt jusco.. kt jusco ada jual pinggan correll..

Aku keje borong.. tampal sticker kt pinggan ngn mangkuk ikot item ape yg di order oleh customer.. utk export nye tau.. setiap sekeping pinggan yg aku tampal sticker, 1sen.. sehari aku leh dpt dlm 7000 keping.. maknenye RM 70.. tp keje nih kejap ade kejap xde.. mcm biskut.. kalo time ada bnyk mmg masyuk la.. kerjanya bunyi mcm senang.. tampal sticker jek pon.. tp penat woo.. angkat kotak, bukak, kuarkan pinggan, tampal, masuk balik, seal kotak, then susun balik kotak tuh atas pallet.. ada certain item yg kotak ringan tuh senang la.. xkuar peluh.. kne yg berat2, bahaya.. leh rosak tulang blkg..

Berbekalkan ilmu mengangkat besi yg aku blaja sket2 masa gi gym dulu2.. aku praktikkn masa angkat kotak tuh.. aku xmola nnt saket pinggang.. muda2 dh seasoned.. sbnrnye aku boleh jek buat lebey dr 70 tuh.. tp aku xmo push.. xnk letih sgt.. ada sorg nenek berumur 70 ngn sorg makcik umur 50++ pon keje skali.. diorg nye collection dasat.. sehari smpi 100.. tp 2 org nih mmg expert la.. diorg tampal sticker mcm machine.. laju abes.. aku walaupun baru keje, laju gk.. cume aku xmola nk gado2 pasal item yg best ngn x best.. malas la nk cite lg.. biar la mereka..

benda yg aku nk cite kt cni.. aku bersyukur sgt2 dapat pengalaman kerja kt kilang dlm gudang yg panas nih.. bertapa susahnye nk mencari duit.. sbb tu la parents and family kita soh blaja tggi2.. biar x susah kemudian hari.. jgn malas, jgn bnyk main.. tu sume konpem parents ada pesan kt anak2 mcm kita nih.. yg sedang menuntut.. penat gile keje kt kilang.. at the end bayaran yg kita terima sometimes mcm x berbaloi ngn effort yg kita put.. keje berdiri sepanjang hari.. masuk kn pinggan mangkuk, panas, habuk kt gudang lg.. akhir bulan dptnye sket jek.. lagi besar elaun yg kita dapat..

Alhamdulillah aku dapat rasa mcm mne susahnye nk dptkn duit.. mcm tu la jugak kita skng nih.. bak kata org2 tua, susah2 dulu, senang kemudian.. jelas skali maksud peribahasa tuh.. cume, Allah itu maha adil.. Setiap hambanya ada pintu rezeki masing-masing.. x semestinya org yg berpelajaran tggi akan berjaya dalam hidup dan x semestinya mereka2 yg xde kelulusan tggi xble berjaya.. Syed Mokhtar Al-Bukhari dulu pon cume org biasa yg xde pelajaran tggi.. tp berkat kesabaran dan usaha gigih, dia skng seorg yg sgt berjaya dan terkemuka di negara kita..

sebenarnya, sume sama jek.. Yg penting kita kene kuat berusaha dan tidak melupakanNYA.. jgn kerana mempunyai kelulusan yg tggi, kita bangga,riak dan takbur.. X perlu kita nk terlalu bangga dgn ape yg kita miliki.. sbb mcm mne pon akan ada org yg lebih dr kita.. Berpijak la di bumi yang nyata.. Bersama-sama lah kita berusaha memperbaiki kelemahan diri.. xde yg perfect dikalangan kita manusia biasa.. sekian dulu..

9 comments:

BabacaK said...

bob, ak sgt setuju ngn ko! siyes weyh, syukur kite ssh blaja skang ni, moga2 kite sang kendian ari...keje jdk cashier dlm panas pn mencabar seyh..abes nek sume pimples ak~ huhu...

Jalak Lenteng said...

cantek ar tu bob...huhu...bleh payung aku t..huhu...

Bob Ziq said...

hahaha..
boleh jek man..
sahabat ape ada hal?
huhu..
tp aku sgt2 belajar sesuatu yg beri kesan pada aku..

gadis lensa said...

u did a good job bob..

huhu.. btol3... aku sokong ko..

tp aku pelik budak zamn skang ni..
ade peluang blaja xnak grab the chance..
hmm..mcm mane tu?

Jalak Lenteng said...

cantek ar tu bob...t bawak aku jalan kat brickfeild....org cakap ayam golek kat ctu sesedap tau....lol

tuk khal_ella....x semestinya x smbung belajar x berjaya...rezeki org berbeza2...mungkin bg dieorg klu sambung belajar membuang mase n duit dieorg..watper dieorg teruskan...ye la kan..dunia skang ni belajar tuk periksa...

Bob Ziq said...

kalo yg ada chance nk sambung tp xdpt atas sebab2 yg munasabah xpe gk..
sometimes mmg pemalas..
kalo malas nk blaja, tp pi keje bagus la..
skng nih ramai yg pemalas nk mampus..
dh la mmg xde peluang nk sambung blaja, pastu keje pon xmo..
dok umah abeskn duit mak bapak jek..
pastu mula la terjebak ngn gejala2 yg kurg sehat.. kalo parents xbg, memberontak.. jiwa remaja konon.. golongan2 mcm nie yg merugikan negara kita..

WunnyNiwaa said...

gile kental lah ko..
cuti yg dimanfaat kan habes2 an..

Bob Ziq said...

dok umah melepek jek xdpt ape..
stakat nk tido dh puas dh..
pastu boring plk kt umh..
dok boring2 xdpt duit..
duit x masuk..
asik kuar jek mcm air..
baik keje sket2..
dpt gk duit sket wt bayar bill broadband yg mahal mcm siot..
haha

Sakti Arjuna said...

huh..bagus..ni yang aku nak..jangan biarkan imigrant2 palat tuh yg merampas keje orang tempatan..